Szanowni Państwo,
31 grudnia 2012 roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych i niektórych innych ustaw ( Dz.U z 2012 r, poz. 1407 ). W nowelizacji tej ustawy zmianie uległy niektóre jej zapisy, które ułatwiają obywatelowi czynności związane z załatwianiem spraw meldunkowych. Chcielibyśmy Państwu przybliżyć niektóre z nich.
Istotną zmianą, jaką niesie nowelizacja ustawy, jest możliwość wymeldowania się z miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Czynności tych można dokonać meldując się w organie gminy na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące wypełniając odpowiedni formularz meldunkowy.
Kolejną zmianą jest czas, w którym osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Zapis do art 10 nowelizacji ustawy zobowiązuje do zameldowania się najpóźniej w 30 dniu po przybyciu do tego miejsca.
Osoby wyjeżdżające poza granice Rzeczypospolitej Polskiej mają obowiązek zgłosić swój wyjazd właściwemu ze względu na pobyt stały organowi, jeżeli jest on dłuższy niż 6 miesięcy, poprzednio wynosił on 3 miesiące.
Czynności związane z zameldowaniem, wymeldowaniem, zgłoszeniem wyjazdu i powrotu z zagranicy od 31 grudnia 2012 r można dokonać w urzędzie przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej ( art 33 § 2 kpa ), po okazaniu przez pełnomocnika dowodu osobistego lub innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości.
Od dnia 01.01.2013 r zniesione zostały sankcje karne za nie dopełnienie obowiązku meldunkowego.